Close

Spoznávame zabudnuté miesta Slovenska

Viadukt v Hanušovciach nad Topľou

Stavitelia, inžinieri Lozovský a Štefanec, budujú pri Hanušovciach najvyšší viadukt v strednej Európe, s 27 metrov vysokými stožiarmi. Tieto slová zazneli v dobovej reportáži z roku 1942.

V dôsledku Viedenskej arbitráže bolo štátnou hranicou prerušené jediné železničné spojenie s východnou časťou Slovenska, keďže Košice a súčasná trať z Košíc do Čopu pripadli Maďarsku. Slovenský štát konal a rozhodol sa postaviť novú trať. Jej súčasťou sú aj štyri viadukty pri Hanušovciach, na trase od Strážskeho do Prešova. (Viac na zeleznicne.info)

IMG_0661
DJI_0101
IMG_0668
IMG_0650

Prvý sa nachádza pred železničnou stanicou Hanušovce nad Topľou v smere od Bystrého. Druhý (Hanušovský), o ktorom píšeme, vybudovali nad údolím Hanušovského potoka a prechádza ponad južnú časť mesta. Tretí je hneď v priamom smere, posledný (Pavlovský) pred železničnou zastávkou Pavlovce.

Takmer 390 metrov dlhý Hanušovský viadukt dokončili v roku 1943. Veľmi smutnou škvrnou je fakt, že ho stavali väzni z neďalekého koncentračného tábora a slávnostne ho otvoril prezident fašistického štátu Jozef Tiso.

Jeden pilier vyhodili do vzduchu partizáni Čapajevovci v auguste 1944, aby zabránili prechodu Nemcov na východný front. No oprava bola rýchla. V januári 1945 úplne zničili viadukt Nemci, keď ustupovali pred Rusmi.  Konštrukcie boli prerezané, zhodené z pilierov a ležali skrútené dolu v údolí. Opravili ho až v roku 1947.

Táto technická pamiatka je dodnes najdlhším železničným mostom postaveným v oblúku nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Koľajnice sú na najvyššom mieste štyridsať metrov nad zemou. Prečo nespadne? Každý pilier má pod sebou základ hlbší, ako je jeho výška.

IMG_0676

Už mi nad hlavou neprekáža. Ja som hluchý, aj žena už na jedno ucho slabšie počuje. Bývam tu šestnásť rokov a ani dnes neotvárame okná,” ohodnotil v roku 2004 pre Korzár bývanie pod viaduktom vtedy 90-ročný Juraj Socha.

Viadukt poslúžil ako odrazový mostík na druhý svet dvom samovrahom, štýlom sebe vlastným dodáva Korzár. Miestni tiež spomínajú smrť robotníka po 50-metrovom páde pri jeho stavbe. Temná býva história veľkých stavieb. Celková váha viaduktu sa prirovnáva k 134 vlakovým vagónom.

IMG_0693
IMG_0656
IMG_0671

Pridaj komentár