Close

Spoznávame zabudnuté miesta Slovenska

Trakčná meniareň v Starom Smokovci

1912
v prevádzke

Možno ste už v Tatrách okolo tejto budovy išli mnohokrát a prehliadli ju. Potom ste si ju možno aj všimli a pýtali sa, čo je vlastne zač. Taký je aj náš príbeh.

Pohľadové neomietnuté tehly na fasáde, vysoké sokle z kamenného muriva, členené okenné výplne. Industriál v celej svojej kráse.

Zámer mesta Poprad vybudovať železnicu do Starého Smokovca sa objavil už v polovici 80. rokov 19. storočia.

Prvým spojením oboch miest sa však nestala železnica, ale trolejbus. Začal jazdiť v roku 1904 a 12 kilometrov dlhú trať absolvoval za 75 minút. Toto dobrodružstvo však vydržalo len dva roky a poukázalo najmä na potrebu lepšieho riešenia.

Projekt tatranskej električky ukončili v roku 1908 a ihneď sa začala aj výstavba. Ešte v ten istý rok bola hotová trať z Popradu do Starého Smokovca. V roku 1911 otvorili úsek do Tatranskej Lomnice, o rok neskôr na Štrbské pleso.

Usmernenie prúdu pre trakciu sa potom prevádzalo rotačným meničom v Starom Smokovci. Budovu trakčnej meniarne v prevažne secesnom štýle tu postavili v roku 1912. Od roku 2010 je vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku a stále naplno slúži svojej funkcii. Má svoju technickú i obytnú časť so záhradkou.

Električkové trate mali podľa pôvodných plánov pokračovať na jednu stranu až do Podbanského, na druhej zase do Tatranskej Kotliny, no prvá svetová vojna tieto plány stopla.

Komentáre: 1

  • Ja teda neviem…. :-/ Podľa mojich informácií toto nikdy nebola trakčná meniareň. Bola to tzv. baterkáreň. Trakcia TEŽ bola napájaná z parnej elektrárne v Poprade a v tejto budove boli akumulátory, ktoré v prípade výpadku napätia dokázali “utiahnuť” prevádzku električiek až na jednu hodinu… 😉

    Pridaj komentár