Close

Spoznávame zabudnuté miesta Slovenska

Bratislavská parná železnica

1848
Je tu polícia a múzeum

V bývalej výpravnej budove prvej stanice parnej železnice na Slovensku dnes sídli Železničná polícia, kúsok od nej sa nachádza Múzeum dopravy.

Neskoroklasicistický objekt z roku 1848 je kultúrnou pamiatkou. Je zrekonštruovaný, i keď na jeho stenách možno nájsť aj čarbanice a v blízkosti sú „skrášlené“ múriky.

Pôvodne išlo o výpravovňu vlakov na trati Marchegg – Bratislava. Dali ju postaviť Uhorské centrálne železnice. Trať prostredníctvom odbočky Marchegg – Gänserndorf spojili s hlavnou traťou do Viedne, pričom bratislavská stanica bola koncová.

Prvý vlak ťahaný parným rušňom prišiel do Bratislavy 20. augusta 1848 z rakúskeho Gänserndorfu. Táto trať bola pri Bratislave technicky náročná, viaduktom musela preklenúť Mlynskú dolinu a určitý úsek trate viedol tunelom.

503

Budovanie trate do Budapešti si vyžiadalo postavenie dnešnej Hlavnej stanice, a tak už v roku 1850 stanica na Šancovej ulici stratila svoj význam. Krátko od jej vzniku ju teda začali používať na výhradne administratívne účely a tento stav trvá dodnes.

Spolu s ňou sú kultúrnymi pamiatkami aj tunel, Červený most a budovy železničnej stanice Železná studienka.

Stanicu v roku 1994 obnovili. Presný pôvodný stav nemožno poznať detailne, pretože projektová dokumentácia z obdobia výstavby stanice sa nezachovala. Situáciu v tomto smere ozrejmil pamiatkový výskum, ktorý predchádzal komplexnej obnove. Potvrdil sa tak predpoklad, že zásadné druhotné stavebné zmeny sa v budove neudiali.

Komplexná obnova v roku 1994 zahŕňala dobudovanie výťahu, no predovšetkým celkovú obnovu objektu – zosilnenie stropov, výmenu krovu z dôvodu jeho adaptácie na administratívne účely a výmenu okien.

• Zdroje: buchová, V.: Priemyselná Bratislava • Mlynka L., Haberlandová K.: Kultúrne krásy Slovenska: Technické pamiatky •

Komentáre: 1

    Pridaj komentár